علی ابراهیمی: رتبه بالای ایران در تلفات جاده‌ای موجب شده تا کاهش آمار تلفات با فراهم کردن زیر‌ ‌‌‌ساخت‌های لازم به‌عنوان هدفی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد.

گرچه هنوز اقدام اساسی برای برطرف کردن عوامل مؤثر در تلفات جاده‌ای صورت نگرفته است.

کارشناسان صنعت حمل‌ونقل 3 عامل، کاربر(‌راننده) جاده و خودرو را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری حوادث جاده‌ای قلمداد می‌‌کنند، با این وجود در سال‌های اخیر اقدامات چندان مؤثری برای ارتقای فرهنگ رانندگی، اصلاح جاده‌های پرخطر یا بهبود کیفی خودروهای ساخت داخل صورت نگرفته است.

گرچه به گفته مسئولان، همواره رانندگان به‌عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در شکل‌گیری تلفات جاده‌ای محسوب می‌شوند اما نباید مشکلات موجود در شبکه راه‌های کشور یا سهم کیفیت پایین، نقص فنی و ضعف ایمنی بسیاری از خودروهای مونتاژ یا تولید داخل را در شکل‌گیری این حوادث نادیده‌ گرفت.

علاوه بر ضرورت اصلاح بستر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای توسط دستگاه‌های مسئول به‌نظر می‌رسد شکل‌گیری تعامل بین‌المللی و استفاده از تجربیات و توانمندی‌های سایر کشورها یا نهادهای بین‌المللی برای حل این معضل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. با این روند، چندی پیش مدیرعامل آکادمی بین‌المللی امنیت جاده‌ها که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، با اعلام آمادگی این نهاد بین‌المللی برای حضور در ایران از امکان کاهش تلفات جاده‌ای در مدت زمان 5 تا 10 سال و افزایش ضریب ایمنی در جاده‌های کشورمان خبر داد.  

پیترترمولن، افزود: درصورتی که ایران در کاهش تلفات جدی مصمم باشد این آکادمی حاضر است ارائه طرح‌ها و سیستم‌های پیشرفته بر مبنای استانداردهای اتحادیه اروپا در ایران فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان این‌که وضعیت ایمنی جاده‌ای در ایران هنوز در شرایط مناسبی نیست، گفت: در ایران سالانه تعدادی مسافر بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. هزینه فعالیت آکادمی بین‌المللی امنیت جاده‌ای در ایران  سالانه 3 تا 5 درصد ارزش تولید ناخالص ملی است که این هزینه از درآمدزایی نظام‌های کنترلی جبران شده و درصورت همکاری این نهاد با ایران، نیازی نیست که دولت به‌طور مستقیم این اعتبار مورد نیاز برای انجام این کار را پرداخت کند. مدیر عامل آکادمی بین‌المللی امنیت جاده‌ای، افزود: برای شروع این کار باید هماهنگی لازم با تمام ارگان‌های مربوطه نظیر پلیس، اورژانس، شهرداری‌ها و وزارت راه و ترابری انجام شود تا از این طریق شبکه گسترده حمل‌ونقل در کشور ایجاد شود.

ترمولن، انتقال دانش فنی، ارائه نظام‌ها و روش‌های عملی کردن دانش روز و آموزش خاص را 3 اولویت اصلی کاری این آکادمی در کشورها دانست و گفت: فعالیت آکادمی بین‌المللی امنیت جاده‌ای از سال 2000 میلادی تحت نظر سازمان ملل و اتحادیه اروپا شروع شده و 12 کشور از قاره‌های مختلف از طریق همکاری با آن به اصلاح وضعیت حمل‌ونقل خود پرداخته‌اند. همچنین آکادمی بین‌المللی امنیت جاده‌ای به هیچ عنوان سیاسی نبوده و به هیچ دولت و قدرتی وابستگی ندارد.

کد خبر 57942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز